tweets

Austin Healey Sprite

Afbeelding5

Met de introductie van de Sprite in 1958 begon het tijdperk van goedkope sportwagens. De unieke vormgeving met de opmerkelijk geplaatste koplampen gaf de Sprite al snel de bijnaam Frogeye (Kikkeroog). De kleine Austin Healey gaf destijds veel plezier tegen lage onderhoudskosten. Tevens legde de auto de basis voor een volgende serie sportwagens die het als MG Midget zelfs tot 1979 zou volhouden. Dit alles tot genoegen van velen. Lees meer op de site van de AHOCN!

109_0964

Fiat 124 Sport Spider

M4

De Fiat 124 Sport Spider, één van Fiat's spraakmakende auto's, werd ontworpen door Pininfarina. In de bijna 20 jaar van productie kende de Sport Spider vele ontwikkelingen en gedaanteverwisselingen. De eerste introductie was in 1966 in de dagen van de Swingin' Sixties. Je met een Italiaanse auto vertonen was "hot"! Meer weten? Kijk op de site van het Fiat 124 sport spider register.

IMG_6421

Testrapport Ford Escort

Win on Sunday, sell on Monday

In een tijd waarin Euro NCAP sterren en CO2 uitstoot hoog op de agenda staan van bijna elke auto koper, zou je haast vergeten dat de marketing afdelingen van autofabrikanten nog niet zo heel lang geleden soms jaren toe konden met één one liner. Win on Sunday, sell on Monday. British Leyland zou ongetwijfeld veel minder Mini's verkocht hebben als Paddy Hopkirk niet de overwinning had opgeëist in de Rally van Monte Carlo in 1964. En menig Porsche verkoper zal in zijn "sales pitch", of verkoopgesprek zoals dat toen nog heette, verwezen hebben naar de eerste én tweede plaats die Porsche mocht noteren in diezelfde rally in drie opvolgende jaren, vanaf 1968. Ook Ford had zo zijn "motorsport ambassadeur": tussen 1968 en 1975 behaalde ze een schier eindeloze rij overwinnigen, zowel tijdens rally's als tijdens circuit races, in een auto die als gezinsauto honderdduizenden keren verkocht werd: de Ford Escort. Onlangs viel mij de eer te beurt om een afstammeling van dit rally succes op een mooie zaterdagmiddag uitvoerig aan de tand te voelen.

SuiteWheels-Escort-small-2795

 

 

sponsorbalk2_groen

 

 

Wat opvalt als ik oog in oog sta met deze '73er Escort, is dat het een compacte auto is. Zijn moderne familielid bijvoorbeeld, de Ford Focus, is langer, breder en vooral veel hoger. De auto is opgebouwd in RS2000 specificatie, van motor tot remmen, van ophanging tot uitlaat. De rode koets staat stevig op haar, van Bilstein schokdempers voorziene, pootjes: voor iets lager dan achter, met een aardige portie toespoor op de voorwielen als aankondiging voor het overstuur dat onvermijdelijk komen gaat. De neus wordt gedomineerd door een paar flinke verstralers, aan de achterkant priemt een dapper brulpijpje onder het chromen bumpertje vandaan. Om de auto rally klaar te maken, is het interieur voorzien van een Safety Devices rolkooi, brede FIA gekeurde TRS vierpunts gordels en een paar stevige rally stoelen. Voor ik instap valt me op dat de stuurkolom tamelijk horizontaal het interieur in priemt. "Zou dat wel lekker zitten?" vraag ik me af. Die zorgt blijkt ongegrond. Het driespaaks sportstuurtje valt prima in mijn hand en, hoewel ik hoger zit dan ik had gedacht, voel ik mij "in control" van dit rally wapen. Dat gevoel wordt alleen maar sterker als ik de vierpuntsgordels stevig vastgesnoerd heb. Gratis tip van uw schrijver: doe de deur dicht voor je zelf in 4 punts gordels vast klikt. Zit je eenmaal ingesnoerd, dan kun je nét niet meer bij het portiergreepje...

 

SuiteWheels-Escort-small-2829

 

 

sponsorbalk1_groen

 

 

De tellerset achter het sportstuur toont heerlijk compleet. Mag je in een willekeurige moderne auto al blij zijn met een koelvloeistof temperatuur meter: de Escort cockpit geeft naast snelheid en toerental ook informatie over bijvoorbeeld de spanning in het electronisch circuit en de oliedruk. Met een lichte nervositeit steek ik de contactsleutel in het contact, links van het stuur. Die spanning komt voort uit het feit dat ik maar weinig "carburateur ervaring" heb en me al de hele dag zorgen maak dat ik de auto hopeloos laat verzuipen tijdens mijn poging om de Escort tot leven te wekken. De angst blijkt ongegrond. Tijdens de eerste poging ben ik te voorzichtig met het gaspedaal, maar met een teentje meer gas resulteert poging twee in een wat humeurig geknor in de uitlaat, gevolgd door een verrassend rustige stationair loop. De motor doet het, en hoe! Hij is misschien wel de ster attractie van deze zaterdagmiddag voorstelling. Met zijn grote 45 DCOE Weber carburateurs, een geflowde kop, een scherpe nokkenas, geblueprint in- en uitlaattraject schopt hij het tot zo’n 170 pk. Meer dan voldoende, gezien het gewicht van de auto van rond de 800 kg. Tijd om op pad te gaan!

 

SuiteWheels-Escort-small-2850
SuiteWheels-Escort-small-2842
SuiteWheels-Escort-small-3032

 

 

sponsorbalk2_groen

De versnellingspook vindt zijn weg naar de eerste versnelling probleemloos. Ik geef een beetje gas en doe mijn best om zo soepel mogelijk te vertrekken. Getuige de korte knik naar achter, die het hoofd van Broos, de fotograaf op de bijrijdersstoel, maakt, slaag ik amper. De weinig vergevingsgezinde race koppeling heeft hiermee zijn aanwezigheid kenbaar gemaakt. Als we de oprit af, de weg op draaien, maken we kennis met het tweede weinig soepele, maar daarmee wel tegen misbruik bestand zijnde onderdeel in de aandrijflijn: het sperdifferentieel, afkomstig van de Engelse specialist Quaife. Het Torsen sper dat zij geleverd hebben maakt in korte bochten behoorlijk wat knarsende geluiden. Het hoort erbij: de eigenaar had me er al voor gewaarschuwd. De oplossing, zo lichtte hij toe, is een flinke dosis gas op de plank, en wellicht een volle arm tegenstuur om er voor te zorgen dat je niet achterste voren gaat. Maar voordat we tot die methodiek kunnen over gaan, moet er eerst een beetje temperatuur in het mechaniek en de vloeistoffen worden gereden. We doen het dus rustig aan. Het geeft me de tijd om aan de rest van de auto te wennen. Grootste meevaller: de stuurinrichting. Het stuurtje blijkt een mooie stroom aan informatie door te geven, zodat je precies weet wat je doet. Daarbij stuurt de auto, zolang de auto rolt, niet zwaar en best wel direct. Het onderstel voelt strak aan: de uurtjes die het gekost heeft om alle rubbers te vervangen door paarse Powerflex bussen werpen hun vruchten voelbaar af. De Escort is duidelijk met zorg en aandacht opgebouwd. Dat voel je aan alles. Oude auto’s kunnen uitgewoond aanvoelen, vermoeid van jarenlang misbruik, slap van de krachten die hun best hebben gedaan de stijfheid te verjagen. Maar deze Escort niet: hij is herboren met maar één doel: gas geven. En dat maakt de volgende fase van de kennismaking alleen maar leuker: we gaan gummen!


 

SuiteWheels-Escort-small-2922

 

 

sponsorbalk2_groen

Broos en ik zoeken de leukste weggetjes in en om Dalfsen uit. Al gauw doet zich de kans voor om geklinkerde en geasfalteerde wegen te verruilen voor onverhard. De zwakste schakel is vanaf dat moment, heel voorspelbaar, de tractie op de achteras: volgas in twee en drie resulteert steevast in een gemoedelijk kwispelen van de achteras. En daarmee ook voor een enorme grijns op het gezicht van de bestuurder en zijn "partner in crime" op de bijrijderstoel. Want nu toont de Escort zijn ware aard. Nu is het duidelijk waarom er zo'n "strak gezet" sperdifferentieel onder de auto is gemonteerd. De auto laat zich voorspelbaar én spectaculair op het gaspedaal sturen. De korte wielbasis doet misschien vermoeden dat voorzichtigheid geboden is, maar niks blijkt minder waar. De enige beperkingen tijdens dit recreatieve “powersliden” zijn het fatsoen, de durf en het (gebrek aan?) talent van uw schrijver. Telkens is er voldoende stuuruitslag om de uitbrekende kont op te vangen, hoe gek ik het ook maak. Het enige puntje van kritiek dat ik kan verzinnen is de lengte van de versnellingen. Met een kortere overbrenging in het differentieel zou het torretje sneller door de versnellingen heen accelereren en nog beter gebruik kunnen maken van het koppel, dat het motortje in het midden gebied zo dapper levert.

SuiteWheels-Escort-small-2985

 

 

sponsorbalk1_groen

Na twee uur sturen, glijden en tussendoor uithijgen als Broos de Escort op de gevoelige plaat vastlegt, zetten we de Escort terug op de oprit van de eigenaar. Broos kijkt erg tevreden: de welvingen van het plaatwerk en de glanzende chromen bumpertjes hebben zich gewillig laten fotograferen in het avond zonnetje. Mijn bovenarmen zijn een beetje moe, net als de spieren in mijn bovenbenen. Hard rijden - natuurlijk binnen de regels van de wet, meneer de agent -  in de Escort is best hard werken. Maar gelukkig beloont de Escort dit harde werken. Met een gretige soundtrack. Met verbazingwekkend veel snelheid. Met heerlijke glijpartijen. Maar vooral met een grijns van oor tot oor!

SuiteWheels-Escort-small-3017

 

 

sponsorbalk2_groen

Met dank aan Tijs Wentink en Broos Bakens!

SuiteWheels-Escort-small-2989

 

 

SuiteWheels-Escort-small-2937

 

 

SuiteWheels-Escort-small-3003