tweets

Rally Kalender 2012

(e.e.a. onder voorbehoud)

100_5091
  • 2e Omloop van het Oosten
  • 12e Winter Trial
  • 3e ABZ Rally
  • GO Rally
  • Rally Autoclub Gorssel 
  • Gelderland Rit
  • IJsselland Rally
  • Tour Ecosse XV
  • Rally AC De Ellerijders
  • 6 uren van Breda
  • Oosterschelde Rit
  • Omloop van Bergh

Sponsors 

Team SuiteWheels

Certus
Hunink
JOUW.nl_logo_DIAP
Brouwers
Justus
Optimex
CCC
LaFazant
Notarissen van Naam Parallel Pagina
koningskind - 700
IMG_4332 2
Afbeelding7
DSC_4083

Contactgegevens

Team SuiteWheels

A: David Meiboom

    Asselsestraat 316

    7312 DE Apeldoorn

 

M: +31(0)6 12 55 22 60

 

E: info@suitewheels.nl

Afbeelding2

Schotland here we come!

De "Tour Ecosse"

Als zelfverklaard Anglofiel toch wel een rally die met "Le Jog" (Land’s End to John OGroats Reliability Trial and Classic Car Tour, in de winter!) op het verlanglijstje staat. Toen Ad Meeuwissen aangaf met zijn Austin Healey 3000 wel een keer mee te willen doen, was het Rally Team snel gevormd.


De Tour Ecosse beleefde dit jaar van 8 t/m 12 september alweer zijn 14e editie. De rally is het initiatief van Rinus Sinke en Mark Schmidt. Rinus, voormalig dierenarts, was vanaf de eerste dag van zijn Healey ervan overtuigd dat deze auto’s gemaakt waren voor het avontuur. Het begon met lichte ‘ritjes om de kerk’ in een nagenoeg standaard auto en leidde tot deelname aan diverse internationale rally’s met een heus rallykanon.

Sinds aanvang negentiger jaren wordt Rinus consequent van de straat gehouden vanwege het eindeloos gesleutel aan zijn gele Austin Healey racer. Samen met mannen van het eerste uur wist hij vele Healey eigenaren te motiveren Europa gezamenlijk onveilig te maken met hun heftige race Healey’s.

Mark trachtte als student iedereen (rij-)technisch te slim af te zijn met zijn grote liefde, de drieliter Healey ‘333 JTX’. Het Low-Budget-gesleutel (L.B. Racing) van begin 80-er jaren evolueerde in een eigen autobedrijf voor gelijkgestemden en nog meer L.B. gesleutel in de jaren daarna.

Volgens beide heren: "Het karakter van een zogenaamde TOUR ECOSSE wordt vooral bepaald door de achtergrond van de organisatoren (Mark en Rinus). Jaren race-ervaring en deelname aan diverse internationale rally’s leidde tot de conclusie dat het sportieve rij-gehalte, avontuur en gezelligheid de belangrijkste ingredienten van een succesvolle rit zijn. Onze ritten zijn daarom geen navigatorische zoektochten, laagtempo puzzelritten of niet aflatende haastpartijen die eindigen in een snelle prijsuitreiking. Bij de TOUR ECOSSE wordt in een prachtige omgeving Uw auto en stuurmanskunst op de proef gesteld. Het stevige rij-tempo wordt afgewisseld met lunches en “tea’s”op unieke locaties. Op de heen en terug reis van de TOUR zorgt de luxe bootreis voor een rustige voorbereiding c.q. langdurige prijsuitreiking en eindfeest, maar in ieder geval voor veel onderling contact. Het zijn met name die avonden op de boot en de gezamelijke diners in het hotel die deelnemers zich nog lang heugen".

In eerste instantie een echt Healey-feestje, namen het aantal andersoortige auto's, aangespoord door de enthousiaste verhalen, langzaam toe als deelnemer. Naast 29 Healey's, wat Aston Martins, Triumph's, MG's, de noodzakelijke Porsche maar liefst 3 MINI's en jawel: twee FIAT 124.
Het was even wennen: rally rijden in een BIG Healey. Vooral toen aan de start ook de FIAT 124 verschenen van Peter Koene (je weet wel de Blauw/Zwarte uitvoering van onze Italiaanse schicht) en Leendert de Haan. Samen met Inez van de Poll wil Leendert de 2e plaats van vorig jaar inruilen voor de hoofdprijs. Tijd zal het leren!

                                                                                    

Impressie van Team 25 Hemke - Hemke

                                                                   

sponsorbalk2_zwart

                                                                   

.......en van de Teams 11 en 36

                                                                       

CCB LF dNvN sponsors_opgrijs

                                                                       

De Tour Ecosse alleen voor BIG Healey's? Wat denk je van deze stoere MINI?

                                                            

B C HD sponsors_opgrijs

                                                                 

Na voortvarend van huis vertrokken te zijn daalde het enthousiasme al snel om plaats te maken voor enige bezorgdheid. Rond Utrecht leverde het intrappen van het gaspedaal een amusant zuigend geluid op maar geen vermogen om dan vervolgens toch weer de Healey vooruit te stuwen. Wat kan IJmuiden dan ver zijn. Toch gewoon maar doorrijden. De ferryboat wacht tenslotte niet en we rekenen op de service-crew die tijdens de Tour Ecosse aanwezig zal zijn.
Arriveren we in de haven van IJmuiden dan staat er al een lange stoet van auto's klaar om in te schepen. Langzaam druppelen er nog wat deelnemers binnen en het valt op dat het grootste deel van de aanwezigen elkaar kent. Begrijpelijk als je de bestickering van sommige auto's ziet. Het aantal stickers van jaargangen Tour Ecosse spreekt boekdelen. Blijkbaar een rally die in de smaak valt.We wachten geduldig tot we aan boord kunnen. De luxe cabine is niet erg berekend op 2 mannen met enig postuur en ons beklemd al gauw een claustrofobisch gevoel. Naar buiten. Het weer is redelijk zodat er uitgebreid gepraat en geborreld kan worden op het bovenste dek van de boot. Laat de Tour Ecosse maar beginnen!

                                                                          

IJmuiden: start 14e editie van Tour Ecosse 2011

                                                                        

                                                                         

sponsorbalk2_zwart

                                                                             

Het weer betrekt en er steekt een storm op. Positief is dat je minder hoeft te drinken om toch zwalkend door het schip te struinen. Hilarisch! We overleven de nacht en na het ontbijt is het richting de start, een half uur rijden boven Newcastle. De motor heeft dezelfde kuren als de dag ervoor. Als we bij de start aankomen moet de organisatie zich nog even inrichten. We hebben nog een klein uur respijt, tijd om de service-crew aan te schieten. Na wat met de wenkbrauwen te hebben gefronsd, in Limburgs accent met elkaar van gedachten te hebben gewisseld, een technisch exposé aangehoord te hebben en nog wat van die zaken wordt ons verzekerd dat het allemaal in orde is. Starten en zowaar na 15 minuten heeft de motor nog steeds geen kuren!

De Healey motor wil even niet.....

                                                                

                                                                         

CCB LF dNvN sponsors_opgrijs

De route-systemen die gebruikt worden zijn in principe heel eenvoudig. Het wegennet maakt het navigeren van tijd tot tijd lastig. Punten waarvan ik denk dat ze wat slordig op de kaart zijn aangebracht blijken juist weloverwogen daar geplaatst te zijn. We rijden in de ochtend, en eigenlijk het grootste deel van de 3  dagen, smalle weggetjes. Weggetjes die je verleiden tot het aansnijden van bochten. De bochten in combinatie met de Engelse hagen of muurtjes maakt dit een risicovolle aangelegenheid. Wanneer je er niet op bedacht bent staat er toch opeens een tracktor midden op de weg of komt er een tegenligger aan (zoals een van de deelnemers helaas heeft moeten constateren). Het gebied is afwisselend. Mooi heuvelachtig. Fraai open vergezichten die zo weer worden afgewisseld door bebossing. Verlaten boerenweggetjes en country-roads langs kastelen en landhuizen. Een stuk langs de Oostkust. Fascinerend om mee te maken!

                                                                  

De echte start vlakbij Woodbridge

                                                                                      

B C HD sponsors_opgrijs

                                                                       

De ochtend loopt lekker tot vlak voor de lunch in Allerdean, de motor sputtert weer. Maar ach, dat zal toch wel over gaan? De zon schijnt, het vergezicht is inspirerend evenals de Engelse cuisine van de Pub: sandwiches met kaas, quiches, koude kip en wat het plattelandsleven allemaal nog meer te bieden heeft. We vertrekken goedgemutst voor het middagtraject....

Verdiende eerste lunch bij Allerdean

                                                                         

sponsorbalk2_zwart

.....om al snel te constateren dat het motorprobleem weer terug komt. Na een uur met horten en stoten gereden te hebben geven we het op. We besluiten een grotere doorgaande weg op te zoeken en de service-crew te bellen. De service-crew is druk bezig ergens in de middle-of-knowhere een andere deelnemer te helpen maar beloven zo snel mogelijk te komen. Na wederom een sessie brainstormen van de 2 mannen, het linkerachterwiel gedemonteerd om bij de benzinepomp te kunnen komen (wat heeft Donald Healey ooit bezield!) en iets over nippeltjes o.i.d. moet hij het toch weer doen. Warempel, het is waar. Vrolijk toeren we weg en besluiten om maar gelijk naar het hotel te Kinross te rijden. De route oppakken heeft alleen geen zin meer. ......

                                                               

Weer wat pech met de Healey motor
IMAG0625 (Small)

                                                                    

CCB LF dNvN sponsors_opgrijs

                                                                 

..........driemaal is scheeprecht. Ook nu na een half uur hetzelfde probleem. Alleen rijden we nu op een 4-baans weg en dat is niet zo fijn als je daar plotseling stilstaat zonder waarschuwingslichten. Een aantal automobilisten hebben merkbaar moeite ons te ontwijken. we vinden een parkeerplek en bellen: onmiddels onze vrienden van de service-crew. Bij een afgelegen benzinepomp begint het langzaam te schemeren en het wordt koud. De mooie zonsondergang wordt niet opgemerkt door de 2 monteurs. Wanneer het pikdonker is zit er een nieuwe benzinepomp onder de Healey en zijn diverse leidingen met de hand omgebogen. Zo zou het moeten gaan. En zo gaat het ook, ook de komende dagen. De Healey loopt vlekkeloos en prinsheerlijk. Klasse, mannen!
Het is 23.00 uur als we bij het hotel aankomen. Alle deelnemers zijn al druk bezig het hoofdgerecht naar binnen te werken. Eerst maar een pint Bitter.

...en de laatste keer pech met de Healey motor

                                                                                

B C HD sponsors_opgrijs

                                                                     

Geweldig hoe gebakken eieren, bacon, toast en zwarte "koffie" je alle ellende van de vorige middag/avond doet vergeten. Regent het? Wij hebben er geen last van. Het zal wel snel droog worden. Klopt. Na een klein uur is het droog en rijden we zonder kap. Heerlijk! We rijden Noordwaarts om na 40 kilometer de eerste regularity te rijden. Moet goed gaan. Ik verwacht ze na een bocht en jawel daar staan ze. Zo gaat het door.

Schots weer tijdens de start van de tweede dag

                                                                   

Het landschap wordt wat vlakker want we naderen de kust. De kust van Saint Andrews, home of Golf. Prachtig om de baan met de bekende diepe bunkers en het markante clubhuis te zien liggen. Met enig ontzag betreed ik het clubhuis dat geheel in Schotse stijl is ingericht. Veel tartan-motieven en paarse kleur. Voortreffelijke lunch maar het is al snel weer verdiepen in de kaart.

Saint Andrews: Home of Golf

                                                                          

sponsorbalk2_zwart

                                                                     

Het kompas is uitgevallen de vorige dag dus het navigeren valt niet mee. Oriënteren op de zon gaat lastig als het weer grijs is. Op een verlaten weg menen we dat we volstrekt verkeerd gereden hebben. Geen deelnemer te zien en gaan we echt wel naar het Noorden? Een passant bevestigt dat het toch de goede weg is. Maar waar is iedereen? De volgende kaart is uit 1950. Fijn zo. Dit levert bij de deelnemers de nodige problemen op. Het bruggetje over besluiten we gewoon het bordje "Aberdalgie" te volgen. Er is tenslotte maar één weg daarnaar toe. Toch weerhoudt dat andere teams niet om het gebied kriskras te doorkruisen.

IMG_1010 (Small)Eenvoudig navigeren? Soms neem je toch de verkeerde route....

                                                                      

.....en het is weer rijden geblazen door het sfeervolle Schotland

                                                                      

                                                                   

We reden ook een stuk van een bekende R.A.C. proef

                                                                    

CCB LF dNvN sponsors_opgrijs

                                                        

Het is bizar. Voor je het weet ben je alweer aan de 3e en dus laatste rally-dag bezig. Vroeg in de ochtend is het al weer vertrekken omdat de boot naar IJmuiden eind van de dag gehaald moet worden. Tot de lunch staat er zo'n 230 kilomter te wachten en daarna circa 130 kilometer. Vervolgens snel door naar Newcastle waar we om uiterlijk 16.30 uur moeten aanmelden. Het is aangenaam zonnig en fris is op de zondagochtend. Vreemd genoeg kom je om 7,05 uur iemand tegen op een smal weggetje waar wij dachten even lekker tempo te maken. Wat doet die man daar op die weg en op dat tijdstip, vraag je je dan af. Het blijft opletten dus. Het weer wordt minder en het landschap even afwisselend. De regen die soms opsteekt en de mist geven de omgeving een dramatisch effect. Soms rijd je met een aantal andere teams op en andere momenten ben je moederziel alleen. Dat laatste maakt het extra spannend en uitdagend. Het gemis van het kompas maakt dat je soms ernstig twijfelt of het wel goed komt.Vooral wanneer je van die mistroostige `Twin Peaks` gebieden doorkruist. De lunch is in Lockerbie waar de `curry met lime`de kookkunsten van de kok van ons hotel aftroeft. Op voor het laatste traject. Het is nog stevig doorrijden. De deadline van het inschepen geeft een extra dimensie. We pakken een stuk 4-baans weg omdat we ons serieus afvragen of we anders de boot wel gaan halen. Later starten betekent vandaag tenslotte ook minder rijtijd. Om 16.20 uur bereiken we de haven. De meeste teams zijn dan al heelhuids gearriveerd. Dit kan je niet altijd zeggen van de auto´s. De laatste dag is er toch wat blikschade opgelopen. Team Kromwijk trakteert op Whiskey, Port en nog wat van dat spul zodat de stemming er in blijft. Is iedereen aanwezig? Op de valreep scheuren er nog 2 Healey's het haventerein op. De één gesleept door de ander. Zo zijn ze met een kruissnelheid van 100 km p/u er in geslaagd toch nog de boot te halen.

                                                                   

                                                                      

B C HD sponsors_opgrijs

                                                               

Het is bizar. Voor je het weet ben je alweer aan de 3e en dus laatste rally-dag bezig. Vroeg in de ochtend is het al weer vertrekken omdat de boot naar IJmuiden eind van de dag gehaald moet worden. Tot de lunch staat er zo'n 230 kilomter te wachten en daarna circa 130 kilometer. Vervolgens snel door naar Newcastle waar we om uiterlijk 16.30 uur moeten aanmelden. Het is aangenaam zonnig en fris is op de zondagochtend. Vreemd genoeg kom je om 7,05 uur iemand tegen op een smal weggetje waar wij dachten even lekker tempo te maken. Wat doet die man daar op die weg en op dat tijdstip, vraag je je dan af. Het blijft opletten dus. Het weer wordt minder en het landschap even afwisselend. De regen die soms opsteekt en de mist geven de omgeving een dramatisch effect. Soms rijd je met een aantal andere teams op en andere momenten ben je moederziel alleen. Dat laatste maakt het extra spannend en uitdagend. Het gemis van het kompas maakt dat je soms ernstig twijfelt of het wel goed komt.Vooral wanneer je van die mistroostige `Twin Peaks` gebieden doorkruist. De lunch is in Lockerbie waar de `curry met lime`de kookkunsten van de kok van ons hotel aftroeft. Op voor het laatste traject. Het is nog stevig doorrijden. De deadline van het inschepen geeft een extra dimensie. We pakken een stuk 4-baans weg omdat we ons serieus afvragen of we anders de boot wel gaan halen. Later starten betekent vandaag tenslotte ook minder rijtijd. Om 16,20 uur bereiken we de haven. De meeste teams zijn dan al heelhuids gearriveerd. Dit kan je niet altijd zeggen van de auto´s. De laatste dag is er toch wat blikschade opgelopen. Team Kromwijk trakteert op Whiskey, Port en nog wat van dat spul zodat de stemming er in blijft. Is iedereen aanwezig? Op de valreep scheuren er nog 2 Healey's het haventerein op. De één gesleept door de ander. Zo zijn ze met een kruissnelheid van 100 km p/u er in geslaagd toch nog de boot te halen.

...en dan is het weer vertrekken van Newcastle naar IJmuiden

                                                                     

sponsorbalk2_zwart

                                                                           

We schepen in, drinken een borrel, wachten op de afsluitende woorden van Rinus en Mark voordat we naar het diner kunnen. De winnaars van vorig jaar, Daan van der Vliet en Peter van Egmond, zijn wederom 1e in 2011. Hetzelfde geldt voor Leendert de Haan en Inze van de Poll. Weer 2e. De Tour Ecosse 2011 is dus weer gewonnen door zo'n Engelse Healey in plaats van een continental car. Wij zijn 46e geworden. Wennen aan de rally en het tijdsverlies van de 1e dag heeft ons opgebroken. Neemt niet weg dat we als rookies voor de fun meededen en zo goed mogelijk wilden presteren.


 

IMAG0658 (Small)
En wat vinden we nou van de Tour Ecosse?

"Tour" suggereert misschien wat rustig rondtuffen in colonne wat je in eigen land nog wel eens mee kan maken. "Trial" zou echter meer op zijn plaats zijn. Het is precies wat je er van mag verwachten. Een kleine 1.000 kilometer door sterk afwisselend gebied. No-nonsense. Recht-toe-recht-aan. Lekker stevig doorrijden en straight navigeren. Maak je fouten of sta je stil dan word je vlot afgestraft door de tijd.

Gezelligheid, eenvoud en "doe maar normaal" staan bij deze rally bovenaan. Getuige het reglement van de Tour Ecosse: 1,5 A4-tje met groot lettertype en lekker veel spaties. Winnaar is diegene die het minst aantal strafpunten heeft en alles waarin het reglement niet voorziet beslist de organisatie. Punt. Zo kan het dus ook! Tour Ecosse is een low-profile rally en dat moet het maar vooral zo blijven!

CCB LF dNvN sponsors_opgrijs