tweets

Rally Kalender 2011

(e.e.a. onder voorbehoud)

100_5091

1e Omloop van het Oosten
 (klik voor het verslag)


Marialust Rally
 (klik voor het verslag)


2e ABZ Rally Experience
 (klik voor het verslag)


Dag van het Koningskind
 (klik voor het verslag)


GO Rally
 (klik voor het verslag)


Rally Hist. Automobielclub Gorssel
 (klik voor het verslag)


Brouwers Boulevard Sprint
 26 juni


•IJsselland Rally
 26 augustus


•The Patrol Academy
 2 september


•14e Tour Ecosse
 8 t/m 12 september


•Classic 500 Challenge
 16-17 september


•STAR Rally
 26 november

Follow davidmeiboom on Twitter

Rally's van toen.... (klik op de titel voor het verslag)


Sponsors SuiteWheels

Certus
Hunink
JOUW.nl_logo_DIAP
Brouwers
Justus
Optimex
CCC
LaFazant
Notarissen van Naam Parallel Pagina
IMG_4332 2
4950832042_a6b61be4c9_b
20080127_IMG_0986
49CA52F0916D11DAB3E6EC2991DD1829
A_B_8310
Afbeelding2
Follow davidmeiboom on Twitter
IMG_2850
20080128_IMG_1024
109_0964

ABC Rally 3 oktober 2009

sponsorbalk1_zwart

 

 

 

 

Vorig jaar reden we door de oude polders van de Kop van Noord-Holland om ’s middags Texel te ronden. Dat smaakte naar meer. Dus schreef Team SuiteWheels zich in voor de Toer Klasse van de 9e editie van de ABC Rally die op zaterdag 3 oktober werd verreden. Dit keer geen Hollandse zeewind maar Duitse Mooren.

IMG_3705

De ABC Rally is een regelmatigheidsrit die meetelt voor het Historisch Rally Kampioenschap 2009. Ruim 100 teams schreven zich in voor de Sport- of Toer Klasse.  Dit jaar was de organisatie anders dan vorig jaar. Geen start met een doorlopende rally die eindigt bij een finish maar vertrekken vanuit één centrale locatie waar 4 verschillende “stages” worden verreden. Elke stage bestaat uit verschillende trajecten met diverse navigatietechnieken. Zo’n 9 stuks om precies te zijn. Iedereen rijdt de 4 stages, maar in verschillende volgorde. Wij rijden van achter naar voren: DCBA. De eerste en laatste stage kent een duur van 120 minuten. De tweede en derde precies het dubbele: 240 minuten. Al met al dus 8 uur rijtijd. Tenminste als je foutloos op tijd kan rijden!

Het voordeel is dat met een centrale start- en finish locatie je een dergelijke rally beter kan organiseren en dat het veel gezelliger is voor de deelnemers. Heb je meestal alleen de lunch om even bij te praten met andere teams, nu heb je na elke stage een rustmoment om ervaringen uit te wisselen.

De ABC Rally heeft het Van der Valk Hotel Emmen gekozen als startlocatie. De organisatie bood deelnemers de mogelijkheid om de avond voor de rally de noodzakelijke documentencontrole te verrichten en hier eventueel te overnachten (tegen gereduceerd tarief). Helemaal goed dus! Bij aankomst was het parkeerterrein al ruim gevuld met de nodige klassiekers en puilde zowel het restaurant als de bar uit met de nodige deelnemers. Zo krijg je er wel gelijk zin in!

De volgende dag gaat de wekker voor een zaterdagochtend wel erg vroeg af. Om 6.30 uur het bed uit en om 7.00 uur ontbijten met zelf gebakken eieren. En dan houd je gewoon een uur over voor je starttijd van 8.46 uur. Op tijd melden we ons bij TC Out in het hotel, het routeboek ontvangen we van stage D en dan los! Via “bol-pijl” rijden we Duitsland in voor het echte eerste traject “ingetekende lijn met barricades” van bijna 40 kilometer gevolgd door “routebeschrijving op kaart” van zo’n 30 kilometer. We komen er al snel achter dat de wegen hier een uitdaging vormen als je tenminste wat tempo wilt maken. Zandwegen met grove stenen maar ook ogenschijnlijk goede wegen die plotseling bezaaid zijn met bulten en vooral kuilen. Hele diepe en hele grote kuilen. En probeer zo maar eens een regularity te rijden met een gemiddelde snelheid van “slechts” 30 km p/u! Onze trouwe Fiat had het er niet makkelijk mee en de carterbescherming liet zich regelmatig luidruchtig horen. Het landschap is hier net als het weer vandaag: troosteloos en grijs en met heel veel wind. Maar ach, toch gewoon lekker rally weer? Via Emmer-Compascuum komen we Nederland weer binnen. Met wat minuten tijdsoverschrijding starten we met stage C dat zich vervolgens geheel afspeelt in midden Drenthe. “bol-pijl met en zonder afstanden”, “pijlen vrije route” en vervolgens “pijlen op één na kortste route”. Het eerste traject lijkt ons een peulenschil met onze uitstekend geijkte tripmaster. Waarom gaan we dan toch even de mist in? Net als al die andere teams? Het traject speelt zich af in een nieuwe woonwijk van Emmen. Nou ja, woonwijk. Alles is weliswaar aanwezig, straten, straatnaamborden……maar geen huizen! De Sport Klasse rijdt dit traject zelfs als regularity op tijd. Het geheel moet voor de buitenstaander een genoegen zijn geweest om te aanschouwen. De auto’s komen uit alle richtingen, stoppen, corrigeren, kijken vertwijfeld om zich heen. Alles kom je tegen. We laten ons niet kisten en werken ons manmoedig door dit traject heen. We vergeten even de tijd om er achter te komen dat we 20 kostbare minuten hebben verspeeld en dit moeten goedmaken bij de andere trajecten. Het tweede traject “pijlen vrije route” is nog knap lastig met een kaart die niet uitblinkt in details. Zo gebruik je wegen die niet op de kaart staan en oh, ja, alleen routecontroles noteren die langs de route onder de pijl staan. Zou iedereen dat ook gelezen hebben? De juiste wegen blijven vinden is essentieel vandaag. Na bijna 30 kilometer gaan we moeiteloos door met een traject van ruim 60 kilometer, “pijlen op één na kortste route”. Jammer dat we in onze haast om de nodige tijd in te halen niet goed gelezen hebben wat precies de bedoeling was. Zo gaan we voorbij aan het feit dat we de op één na kortste route moeten plotten en niet de kortste route. Kan allemaal gebeuren met rally rijden. Tegen de tijd dat we dat in de gaten hebben, zijn we heel veel strafpunten rijker. Maar ach, op naar de rijk verzorgde lunch en de verhalen van alle andere deelnemers.

De volgende dag gaat de wekker voor een zaterdagochtend wel erg vroeg af. Om 6.30 uur het bed uit en om 7.00 uur ontbijten met zelf gebakken eieren. En dan houd je gewoon een uur over voor je starttijd van 8.46 uur. Op tijd melden we ons bij TC Out in het hotel, het routeboek ontvangen we van stage D en dan los! Via “bol-pijl” rijden we Duitsland in voor het echte eerste traject “ingetekende lijn met barricades” van bijna 40 kilometer gevolgd door “routebeschrijving op kaart” van zo’n 30 kilometer. We komen er al snel achter dat de wegen hier een uitdaging vormen als je tenminste wat tempo wilt maken. Zandwegen met grove stenen maar ook ogenschijnlijk goede wegen die plotseling bezaaid zijn met bulten en vooral kuilen. Hele diepe en hele grote kuilen. En probeer zo maar eens een regularity te rijden met een gemiddelde snelheid van “slechts” 30 km p/u! Onze trouwe Fiat had het er niet makkelijk mee en de carterbescherming liet zich regelmatig luidruchtig horen. Het landschap is hier net als het weer vandaag: troosteloos en grijs en met heel veel wind. Maar ach, toch gewoon lekker rally weer? Via Emmer-Compascuum komen we Nederland weer binnen. Met wat minuten tijdsoverschrijding starten we met stage C dat zich vervolgens geheel afspeelt in midden Drenthe. “bol-pijl met en zonder afstanden”, “pijlen vrije route” en vervolgens “pijlen op één na kortste route”. Het eerste traject lijkt ons een peulenschil met onze uitstekend geijkte tripmaster. Waarom gaan we dan toch even de mist in? Net als al die andere teams? Het traject speelt zich af in een nieuwe woonwijk van Emmen. Nou ja, woonwijk. Alles is weliswaar aanwezig, straten, straatnaamborden……maar geen huizen! De Sport Klasse rijdt dit traject zelfs als regularity op tijd. Het geheel moet voor de buitenstaander een genoegen zijn geweest om te aanschouwen. De auto’s komen uit alle richtingen, stoppen, corrigeren, kijken vertwijfeld om zich heen. Alles kom je tegen. We laten ons niet kisten en werken ons manmoedig door dit traject heen. We vergeten even de tijd om er achter te komen dat we 20 kostbare minuten hebben verspeeld en dit moeten goedmaken bij de andere trajecten. Het tweede traject “pijlen vrije route” is nog knap lastig met een kaart die niet uitblinkt in details. Zo gebruik je wegen die niet op de kaart staan en oh, ja, alleen routecontroles noteren die langs de route onder de pijl staan. Zou iedereen dat ook gelezen hebben? De juiste wegen blijven vinden is essentieel vandaag. Na bijna 30 kilometer gaan we moeiteloos door met een traject van ruim 60 kilometer, “pijlen op één na kortste route”. Jammer dat we in onze haast om de nodige tijd in te halen niet goed gelezen hebben wat precies de bedoeling was. Zo gaan we voorbij aan het feit dat we de op één na kortste route moeten plotten en niet de kortste route. Kan allemaal gebeuren met rally rijden. Tegen de tijd dat we dat in de gaten hebben, zijn we heel veel strafpunten rijker. Maar ach, op naar de rijk verzorgde lunch en de verhalen van alle andere deelnemers.

abc-rally 2009 0151

Het middagtraject begint met “bol-pijl en “vak langste route, inclusief regularity” van zo’n 39 kilometer.  Een hele mond vol en niet makkelijk bovendien. In een stuk niemandsland van Duitsland met onbeschrijflijk slecht wegdek moet je met een gemiddelde snelheid van met name 30 kilometer per uur een zo lang mogelijke route uitzetten op een afgebakend kaartfragment. Het lijkt allemaal zo simpel maar ook hier is het vinden van de juiste weggetjes knap lastig. En de tijd tikt maar door. We rijden over lekkere zandwegen door een boerenlandschap, de bladeren waaien over de weggetjes en de zon laat zich niet zien. De zomer is nu echt voorbij. Het is herfst. We doen het niet verkeerd en gaan gelijk over op de “ingetekende blinde lijn met barricades” richting Groningen. Valt ons mee als je de kaart goed meet en de afgelegde meters goed volgt. Daarna weer een lang traject van 45 kilometer “pijlen kortste route”. Ook hier weer een lastige kaart. De vermoeidheid begint langzaam toe te slaan. Het is echt stevig doorrijden en foutjes maken en dit corrigeren wordt gelijk afgestraft. Hadden we vorig jaar nog vaak tijd over, dit jaar komen we steevast een paar minuten tekort na elke stage. Ach, nog een stage te gaan van 120 minuten. Vooruit maar weer. De “grensbenadering” gaat ons goed af ook al missen we op de kaart een aantal te berijden wegen, maar het laatste traject is toch weer lastiger. Even na 18.00 uur komen we behoorlijk bekaf aan bij de TC. Het Hotel Emmen loopt langzaam aan vol met alle deelnemers. Het wordt alweer snel donker. Er staat ons nog een uitgebreid diner te wachten met de prijsuitreiking. Het dessert slaan we af. Met nog de nodige kilometers voor de boeg en de intensieve dag is het raadzaam om het niet te laat te maken. Het regent inmiddels behoorlijk en op de snelweg is het goed opletten bij het flauwe schijnsel dat de lampen produceren.

IMG_3718

Tijdens de lange rit naar huis kom ik andere deelnemers tegen die ook voortijdig zijn opgebroken. Net als vorig jaar kunnen we alleen maar concluderen dat Joep Wanders er weer een groot succes van heeft gemaakt. De organisatie was perfect, de locatie uitstekend en de rustige en landelijke omgeving leent zich prima voor een dag rally-rijden. Lekker veel verschillende navigatietechnieken maken dat niemand zich verveelt. De opzet van 4 stages vanuit één locatie is goed gekozen. Dit bevordert het onderlinge contact en dus de gezelligheid. Kortom de ABC Rally voor 2010 staat alweer genoteerd in de agenda!

sponsorbalk2_zwart