tweets

Rally Kalender 2011

(e.e.a. onder voorbehoud)

100_5091

1e Omloop van het Oosten
 (klik voor het verslag)


Marialust Rally
 (klik voor het verslag)


2e ABZ Rally Experience
 (klik voor het verslag)


Dag van het Koningskind
 (klik voor het verslag)


GO Rally
 (klik voor het verslag)


Rally Hist. Automobielclub Gorssel
 (klik voor het verslag)


Brouwers Boulevard Sprint
 26 juni


•IJsselland Rally
 26 augustus


•The Patrol Academy
 2 september


•14e Tour Ecosse
 8 t/m 12 september


•Classic 500 Challenge
 16-17 september


•STAR Rally
 26 november

Follow davidmeiboom on Twitter

Rally's van toen.... (klik op de titel voor het verslag)


Sponsors SuiteWheels

Certus
Hunink
JOUW.nl_logo_DIAP
Brouwers
Justus
Optimex
CCC
LaFazant
Notarissen van Naam Parallel Pagina
IMG_4332 2
4950832042_a6b61be4c9_b
20080127_IMG_0986
49CA52F0916D11DAB3E6EC2991DD1829
A_B_8310
Afbeelding2
Follow davidmeiboom on Twitter
IMG_2850
20080128_IMG_1024
109_0964

Dag 2 Ljubljana e.o.

 

 

Winter Trial 2010

 

 

sponsorbalk2_zwart

Gisteren zijn we de eerste dag als 29e geëindigd. Viel op zich helemaal niet zo tegen. De top 35 kent een verschil van circa 4 minuten. De hoogst geklasseerde had circa 9 minuut straftijd en wij 12,30 minuten. Van de straftijd moet je de tijd van de twee testen afhalen. Dus 7,25 was onze tijd voor de twee rondjes op het ijscircuit en ruim 3 minuten voor het 2e circuit in Molbling. Kortom eigenlijk zo’n 2 minuten straftijd voor de 2 regularitys.

Vandaag zou het echt spannend worden. Het sneeuwde licht toen we vertrokken naar onze eerste regularity. De eerste van 5 stuks met daarnaast weer 2 tests op het circuit van Logatec. Het zou glad zijn en met name voor de 5e test werd gewaarschuwd voor spekgladde hairpins. Klopt helemaal!

Bij een regularity wordt je geacht een gemiddelde snelheid aan te houden die in de tijd kan veranderen. Daarnaast kan je de regularity maar beperkt voorbereiden omdat je de informatie pas ontvangt bij de eerste tijdscontrole. Dus de te volgen route moet snel geplot worden. De dag is dermate krap ingedeeld dat er nauwelijks tijd overblijft om je voor te bereiden. Ter illustratie: we zijn vandaag op tijd gestart en binnengekomen op onze ideale eindtijd. Door de dag heen is er alleen circa 45 minuten beschikbaar geweest om even de lunch te gebruiken en de regularitys te bekijken van de middag. Het voorwerk van de ochtendregularitys doe je al rijdende in de auto. Daarnaast is het soms ondoenlijk om gezien de omstandigheden de gemiddelde snelheid aan te houden.

De eerste regularityt startte in Polhogrgrajsko Hribovje. Liep lekker en was hard werken. De gemiddelde snelheid bijhouden was erg lastig omdat de ijkpunten geen ronde kilometerafstanden kende. Het is in een auto die op hoge snelheid over smalle weggetjes rijdt en alle kanten opgaat, lastig om bij een afgelegde afstand van 8,69 kilometer de juiste tijd weer te geven. Maar goed. We waren tevreden.

IMG_2705

De test op het terein van Logatec was toch lastiger dan verwacht. Erg glad met veel bochten die zelfs Servee lastig te nemen vond. Krap 1 minuut 50 per ronde. Ik doe het ‘m in ieder geval niet na.De 2e regularity startte vlakbij Cerknisko Jezero. Op papier prima te doen. De kaart had ik gisteravond en vanochtend nog eens bekeken en ik had wel een idee hoe die zou lopen. Klopte helemaal. Alleen zo raar dat ik bij het rijden elk beleven van de route kwijt was. Niets was zoals het op papier leek. Tel daarbij op dat ik een rekenfoutje maakte waardoor we eigenlijk tijd tekort kwamen in plaats van over. Maar goed, al doende leer je.De 3e test begreep ik niet helemaal maar het kwam erop neer dat je eigenlijk niet van de weg af kon. Mmmmm……..op de kaart zag ik toch echt vele zijweggetjes die ik vandaag niet gezien heb. Misschien door de sneeuw en de snelheid over het hoofd gezien. Servee heeft de gang er lekker in en ik verbaas me met hoeveel gemak hij de auto door de meest scherpe bochtjes krijgt. Overal liggen ijsbergen in de berm die we op tijd kunnen ontwijken. Geldt ook over de afgronden die me nu opeens opvallen. We passeren een aantal auto’s die vast zitten. Wij kunnen weinig doen met onze Fiat. Een Mercedes trek je niet zomaar uit de sneeuw. We rijden super op tijd maar krijgen drie andere deelnemers in het zicht. Op de smalle weggetjes is het niet te doen om in te halen. Zeker niet met al dat sneeuw en ijs dat er ligt. We rijden dus in colonne dit traject uit en balen eigenlijk dat we zo de nodige straftijd aan de broek krijgen. Maar goed, is niet anders.

IMG_2701

 

De lunch gebruiken we in Postojna waar het opvalt dat het koud is. Door de inspanning merk je daar weinig van. Het bordje met variaties op het thema pasta wordt vlot naar binnen gewerkt, evenals het stuk appeltaart. Want we de tijd dringt weer. Van Bukovje naar Col gaat de 4e regularity. Gaat echt supergesmeerd. We komen weer achterop bij wat auto’s die langzamer zijn en vergissen ons niet in een verraderlijk weggetje dat je maar zo mist. Zeker als je achter elkaar rijdt heb je snel de neiging om de eerste auto te volgen. Waar het ven kan trapt Servee het gaspedaal nog even dieper in om in te halen. We passeren iedereen terwijl wij keurig op tijd rijden en blijven plakken achter een groene Porsche die er ook tegenaan gaat. Route kent een aantal rottigheidjes die we tijdig zien. Zo tegen het einde verliezen we wat tijd. Ook omdat het aantal deelenemers dat voor ons rijdt toeneemt en inhalen wel erg hachelijk is. Moet gewoon een goede tijd opleveren.De laatste en 5e regularity is helemaal spannend! We starten even buiten Idrijski Log en zitten als snel in besneeuwd bos. Het is een hele toer om de gemiddelde snelheid vast te houden. De bosweggetjes zijn echt spekglad. Zelfs Servee hoor ik steunen en kreunen. “Dit is alleen maar overleven” hoor ik ‘m mompelen. Helemaal mee eens: hier kan je niet echt winnen, wel verliezen! Foutjes zijn hier fataal. Je ligt zo in de berm. We passeren inderdaad een aantal auto’s die de bochten niet konden nemen. Vooral zwaardere auto’s hebben het hier lastig. Vooral als je op glad wegdek naar beneden moet is gewicht niet fijn. Staat natuurlijk het comfort tegenover dat wij de hele week moeten missen.Degene die vastzitten stemmen me tot nadenken. Zo makkelijk gaat dat. Daarnaast de echt vreselijk diepe afgronden die we passeren als we de ene hairpin na de andere nemen die zo glad zijn dat Servee het nodige gas terugneemt. Deze regularity gaat straftijd kosten. Dat is zeker. Het is volstrekt onmogelijk en onverantwoord om de gemiddelde snelheid vast te houden. Maakt ons niet uit als we maar door kunnen. Het scherpe bochtje naar links zien we niet over het hoofd terwijl de weg gewoon rechtuit gaat. Een aantal auto’s rijdt gewoon door. Altijd mooie momenten. Ben blij wanneer we deze regularity afronden en weer op weg gaan naar Logatec voor de 2e test. De tijd wordt scherper gesteld maar kon beter. Als je een bochtje scherp wil nemen met de handrem, dan moet je wel weten hoe je die weer ontgrendelt. Kostte dus de nodige seconden.  Ook vandaag weer vroeg donker. Maar we zijn nog lekker op tijd en komen rond 18.00 uur weer in Ljubljana aan.Het was een enerverende dag en buitengewoon boeiend. Het is echt een plezier om Servee de Fiat door bossen te zien sturen.
Dit is pas echt autorijden en spelen met gas en rem. 

 

Morgen weer fijn 5 regularitys en 1 test.We verlaten Ljubljana om morgenavond in Maribor aan te komen.Vorige week werden daar wedstrijden alpineskiën gehouden onder hevige sneeuwbuien.We zijn Slovenië nog niet uit!

IMG_2707